Aloitteen ehdotus
Ehdotan, että Varha laatii selvityksen siitä, kuinka saaristolisä käytetään.
Aloitteen sisältö ja perustelut
Valtio maksaa hyvinvointialueille, joilla on saaristokuntia, merkittävää valtionosuuden korotusta, jotta palvelut voitaisiin turvata saaristoisilla alueilla. Varha saa saaristolisää ylivoimaisesti eniten kaikista alueista, mutta silti saariston elinvoimalle tuikitärkeitä palveluita ollaan taas lakkauttamassa uudessa palveluverkkovisiossa.
On totta, että saariston palveluilla on korkea yksikköhinta verrattuna mantereella tuotettuihin palveluihin. Saaristolisä onkin juuri siksi tarkoitettu juuri tämän hinnaneron paikkaamiseen. Varhan selvitys siitä, mihin saaristolisät käytetään, lisäisi luottamusta ja avoimuutta merkittävästi. Tätä selvitystä voisi myös sitten Varhassa käyttää, kun palveluverkkoa visioidaan.